Zomer seizoen

29 oktober 2017 - Ulsan, Zuid-Korea

Strandseizoen Ulsan,

De start van het strandseizoen in Juli op Ilsan beach is een groot feest met overdag allerlei activiteiten voor kinderen. Onder andere waterspelletjes en een heuse strandslee heuvel. In de voorgaande weken waren ze al bezig met in het midden van het strand een grote bult aan het maken, waarbij ik me al afvroeg waarvoor dit was, maar nu ik de kindjes van deze bult af zie sleeën is het me duidelijk. Het hele strand is vol met mensen en er zijn allerlei optredens, en speciaal om mij een beetje welkom te laten voelen (denk ik) is het weer Hollands met regen en wind. Voor mij is het niet zo’n probleem om het optreden te volgen omdat ik redelijk makkelijk over alle paraplu’s heen kan kijken, voor de Koreaanse vrouwtjes is het wat moeilijker waardoor er kriskras door elkaar gelopen wordt voor de beste plek. Gelukkig is het op tijd droog voor de vuurwerkshow in de avond, hierna is er op het grote podium een DJ show. Wat voor mij erg leuk is om te zien zowiezo het eerste “disco” feest maar ook hoe de Koreanen erop reageren. Koreanen houden erg van dansen en dan maakt het niet veel uit op welke muziek. Zo zie ik “oudere” dames dansen, maar wat nog veel leuker is om te zien is hoe een aantal kleine kinderen helemaal los gaan op de harde disco muziek. Op het kleine podium wat ze zichzelf hebben toegeëigend is het heel grappig te zien hoe ze allerlei dansmoves uitproberen, uiteraard staan er om het podium heen een aantal bezorgde moeders klaar om kinderen te vangen voor het geval ze van het podium afvallen.

Thursday’s party,

In Korea is er een keten van kroegen welke in elke grote stad aanwezig is en geliefd onder buitenlanders. Bij degene in Ulsan komen vooral expat’s welke in de Olie en Gas industrie werken. Ik ben er nog steeds niet helemaal achter waarom dit zo populair is bij buitenlanders, misschien dat het personeel Engels spreekt of dat er veel sport zenders aanstaan of dat er ruimte is voor kroegspelletjes zoals dart, een tafelvoetbal of een heuse bierpong tafel. Samen met collega’s beginnen we bij deze bar en eindigen we uiteindelijk in een enorme Koreaanse disco. Hier kun je een tafel “huren” voor de avond en daar zitten dan hapjes en drankjes bij. Wij zijn met een grote groep mensen en onze tafel is goed bezet en gemixt met man en vrouw. De tafels met alleen mannen worden door het personeel regelmatig voorzien van dames. Het personeel is druk bezig met continu de tafels waar de alleenstaande mannen aan zitten te voorzien van dames. Ik weet niet of het een service is van deze discotheek of dat het er overal zo aan toe gaat. De disco zelf bestaat uit een enorme zaal met allemaal tafels waar je aan kunt drinken en allemaal kleine hapjes kunt eten. De DJ draait ieder uur een kwartier de populaire muziek waarop alle bezoekers op de dansvloer kunnen dansen om vervolgens weer terug te gaan naar hun eigen tafel. Eén van de publiekstrekkers is het open dak wat om middernacht opengaat om naar de sterren te kijken (helaas net gemist). Op de eerste verdieping is een ring gemaakt van privé kamers waarbij je uitzicht hebt op de zaal en de dansvloer. Deze privé kamers wordt vaak door mensen gehuurd om te zoenen met elkaar. Intimiteit in het openbaar is in Korea nog steeds niet helemaal geaccepteerd door iedereen, het is wel aan het veranderen maar gaat erg langzaam.

Mini vakantie,

Als onze leidinggevende op site op vakantie gaat of eigenlijk zijn vrouw en zoon terugbrengt naar Nederland is het voor ons ook een beetje vakantie. Hij is niet heel bazig maar je merkt wel zijn aanwezigheid en als de werkzaamheden niet op zijn manier gebeuren of niet snel genoeg dan grijpt hij wel in wat soms wat wrijving kan veroorzaken. Tijdens zijn afwezigheid is het lekker rustig en kunnen we onze eigen gang gaan en ook eerder de kroeg in ;-). Ook ik moet toegeven dat mijn leidinggevende en ik aan elkaar hebben moeten wennen, maar erop terugkijkend is onze samenwerking erg goed gegaan en heb ik een hoop van hem en zowiezo het hele project geleerd. Later blijkt ook dat we elkaar goed ondersteunen als we onze krachten bundelen, zijn ongeduld met mijn geduld is de perfecte combinatie om een moeilijke leverancier weer aan het praten te krijgen. Hierna geeft hij mij ook meer “taken” die eigenlijk door ons hoofdkantoor uitgevoerd moeten worden maar volgens hem te langzaam gaan en door mij of door ons sneller gedaan kunnen worden.

Medische Test,

Zo tegen het einde van het project is iedereen druk bezig om te kijken hoe te “profiteren” van het bedrijf of eigenlijk het contract goed na te lezen waar men recht op heeft. Zo worden de ziektekosten vergoed door het bedrijf, voor mij en ook mijn andere collega’s is het er tijdens het project niet van gekomen om bijvoorbeeld naar de tandarts te gaan. Nu het project nadert zie je dat de brildragers allemaal nieuwe brillen kopen, of men naar de tandarts gaan. Mijn tandarts bezoek is één van de meest dure welke ik ooit gehad heb. Op aanraden van mijn leidinggevende ga ik samen met een collega naar een tandarts welke voor iets meer dan 600 euro mijn 2 gaatjes vult en dan ook mijn tanden reinigt. Daar krijg je dan wel 3 bezoeken aan de tandarts(assistente) en een perfecte service voor. Op een gegeven moment was ik omringt door drie assistentes met allemaal een eigen taak. Niet zozeer noodzakelijk maar toch wel interessant om een keer mee te maken is mijn medische test. De test is eigenlijk voor werknemers welke werkzaam zijn voor een Koreaanse werkgever vaak in de bouw of scheepswerf. De test bestaat uit een aantal onderzoeken zoals urine, speeksel en bloed onderzoek maar er wordt ook een X-ray gemaakt van je longen en je moet een test doen waarbij je longinhoud getest wordt. Dit is eigenlijk wel erg grappig is als het meisje me probeert uit te leggen wat precies te doen. Ik begrijp het niet helemaal als ze het me in het Koreaans uitlegt, en uiteindelijk als mijn eerste drie pogingen niet het gewenste resultaat geven besluit ze het voor te doen. Hierdoor is ze uiteindelijk met mijn laatste twee pogingen tevreden genoeg om een analyse te geven. Na alle testen met succes te hebben doorlopen mag ik naar de Dokter. Deze analyseert alle resultaten en geeft een advies over aandachtsgebieden, mijn vertaler is gelukkig aanwezig om alles aan mij uit te leggen. Na een week krijg ik een mooi rapport in het Engels met alle resultaten van de onderzoeken.

1. Femmie:
    29 oktober 2017
    Lieve Dirk Jan, Was weer een mooi inkijkje in jouw leven in Zuid-Korea.
    Lieve groet ook van Wim
    Femmie
  2. Boukje Euverman:
    29 oktober 2017
    Dirk Jan, mooi om weer een verslag van Zuid-Korea van jou te lezen.
    Groeten van Willem en Boukje.
  3. Geert:
    30 oktober 2017
    Hoi Dirk Jan, mooi verhaal en nog goed naar je zin zo te lezen. Hoe ziet de toekomst er uit? Kan/wil je nog een tijdje blijven? Groeten uut Grunn’n 😊
  4. Huub & jenny:
    30 oktober 2017
    Beste Dirk-Jan goed om te lezen hoe het je daar vergaat , begrijp ik het goed dat het project op zijn eind loopt ? zo ja wat daarna , nog langer daar of terug naar Nederland , of toch nog een andere bestemming . Hoop dat het goed met je blijft gaan en zie je volgende verslag weer graag tegemoet
  5. Francisca:
    Lieve Dirk Jan
    Leuk om weer een mooi reisverhaal van jou te lezen.
    Ik heb van pap en mam begrepen dat je het reuze naar je zin hebt en voorlopig
    nog niet huiswaarts keert.
    Wens jou veel succes met het vinden van een nieuwe uitdaging.
    Liefs en heel veel groetjes van mij.
  6. Bob:
    30 oktober 2017
    Klinkt goed en nog steeds een mooi avontuur!
  7. Harbert en Ineke:
    31 oktober 2017
    Lieve Dirk Jan, erg leuk om weer van je te horen. Dingen die voor ons onbekend zijn zijn de leukste. Kom je weer naar Nederland of zit er nog een volgend werk in de planning? Veel plezier en groetjes van Harbert en Ineke.