Verschillend

10 mei 2017 - Ulsan, Zuid-Korea

Shopping,

Er zijn genoeg warenhuizen om van alles te kopen, de meest bekendste in deze regio zijn Hyundai departement store en de Lotte market. Na al eerder de grootste shopping mall ter wereld te hebben bezocht (Shinsegae, in Busan) waar ze een hoop artikelen verkopen had ik goede hoop om wat voor mezelf te kopen. Uit Nederland had ik maar 1 paar vrije tijds schoenen mee genomen en ook de rest van mijn kleding kon wel vernieuwd worden. Schoenen blijkt een hele opgaaf te zijn aangezien mijn schoenmaat 45 is en de Koreaanse herenschoen niet verder gaat dan 42. Na lang zoeken heb ik een winkel gevonden (ABC markt) welke grotere maat verkopen, echter blijkt tijdens het passen dat de Koreaanse mannen ook smallere voeten hebben. Of ik heb extreem brede voeten dat zou ook kunnen. Qua broeken kan ik beter slagen, weliswaar bij een buitenlands merk (Levi’s) maar dat is niet erg. Voor mijn schoenen krijg ik later hulp van een collega die een schoenenfetisj heeft en me precies naar een goede winkel brengt. Als ik een paar heb gevonden die passen, ga ik gelijk voor meerdere paren maar helaas voor mij zijn alle sportschoenen (voor de zomer) wederom niet meer in mijn maat.

Skieen deel 2,

Voor mijn tweede maal skieen in Korea ga ik samen met 3 collega’s naar High one ski resort. Dit is een resort in het noord oosten en ongeveer 6 uur rijden met de auto. Wij hebben een auto gehuurd en gaan zaterdag vroeg in de ochtend weg, omdat het nieuwjaar (lunar, 28-01-2017)voor de Koreanen is en iedereen naar familie gaat is het erg druk op de weg en doen we er inclusief lunch en een aantal rookpauzes ongeveer 8 uur over. Onderweg wel een hoop ongelukken mee gemaakt en voor mij de eerste keer dat ik überhaupt auto rij in Korea wel interessant om te zien hoe het verkeer hier is. Het meeste is over de snelweg dus niet zo spannend en de Hyundai Santa Fe is een prima auto om comfortabel in te verplaatsen. Het is voor mij heel moeilijk voor te stellen dat iemand nog nooit sneeuw heeft gezien, en daarnaast ook nog wil gaan skieen. Twee van mijn collega’s hebben geen ervaring met skieen en met mijn hulp en instructie vinden ze het wel leuk. Het komt er hierdoor wel op neer dat ikzelf maar 1 echte afdaling kan doen.

Touch and Go Tokyo,

Eindelijk na drie en een halve maand al zo dicht in de buurt van Japan te hebben gewoond ga ik samen met twee andere collega’s een weekend naar Tokyo. Ik heb het al zo lang willen gaan zien en als het maar op drie uur vliegen ligt een perfecte kans om het zelf te ervaren. Zaterdag ochtend vertrokken uit Korea en in de middag al aan de conveyer belt sushi met sake. Japen is een heel fijn land en uiteraard een weekend veel te kort, maar lang genoeg om een goede indruk te krijgen. Een bezoek aan de Tokyo tower geeft een mooi uitzicht over de stad, wel een beetje jammer dat ze deze toren die erg veel op de eiffeltoren lijkt zo commercieel gemaakt is. Als een soort rode kerstboom knippert ze ons al tegemoet en verder binnen wordt je begroet door een hele grote souvenir shop. Nadat we aan alle kanten het uitzicht hebben bewonderd gaan we naar het volgende restaurant waar we kip met sake eten. De bediening is erg goed, door middel van een knop op je tafel kun je de bediening roepen, dit is overigens ook overal in Korea maar ik vermoed dat ze ermee gestart zijn in Japan. In het restaurant maken we een soort datingsritueel mee van studenten van de Tokyo Universiteit. Bijzonder om te zien dat er een overschot aan jongens aan een tafel zich allemaal concentreren op 1 a 2 meisjes die om de beurt aan het midden van de tafel mogen zitten. Voor het slapen gaan nog even wat drankjes gekocht welke de leverfunctie stimuleren en daarna naar ons appartement om op een mat op de grond te slapen. Dit is het land van de animatiefiguren en manga strips in allerlei vormen, voor een collega kopen we in een gigantische winkel 1 van deze figuren die als een zelfbouwpakket in elkaar gezet moet worden. Ikzelf kan er het plezier niet van ontdekken maar het schijnt erg populair te zijn. Hierna nog een bezoek aan de Tokyo sky tower waar we niet helemaal naar boven zijn gegaan vanwege een enorme wachtrij, maar gelukkig hadden ze hier ook een soort warenhuis in/omheen gebouwd om de tijd door te brengen. Dan nog een prettige lunch met Sake en weer terug naar Zuid Korea.

Winnaar writing contest.

CB&I heeft in Februari een engineeringsweek georganiseerd, tijdens deze week komen er allerlei zaken aan bod welke te maken hebben met techniek. Zo is er aandacht voor veiligheid worden er diverse presentaties gehouden en staat men even stil bij diverse projecten die CB&I wereldwijd uitvoert. Zo komt het project waar ik voor werk in Korea ook voorbij met een foto en een korte uitleg wat het inhoud. Er is ook een schrijfwedstrijd waarbij alle medewerkers van CB&I Den Haag aan mee mogen doen. De opdracht is dat je op 1 A4 mag vertellen hoe jij de toekomst van het bedrijf in 2027 ziet. Omdat ik het een leuk initiatief vind stuur ik mijn inzending ook in, en krijg een week later een bericht dat ik de 1e prijs heb gewonnen. Ohja en of ik mijn visie ook nader wil toelichten door middel van een presentatie. Dus de week erna zit ik op een dinsdagavond in Ulsan achter mijn laptop via Skype een presentatie te houden voor de mensen in Den Haag. Heel leuk om te doen en gelijk ook 1 van mijn ideeën (de wereld dichterbij halen) in praktijk kunnen brengen, en ik hou er een mooie beker aan over (welke ik op kan halen als ik in Nederland ben).

1. Huub & jenny:
    10 mei 2017
    hoi D.J. ik miste je al , zag geen reisverslag meer , top om weer wat van je te horen ( lezen)
    Hopelijk ,heb je het nog naar je zin , maar dit verslag lezende denk ik dat het je nog steeds bevalt daar ,
    groetjes van huub en jenny
  2. Geert:
    11 mei 2017
    Goed en leuk weer van je te horen Dirk Jan! Groeten van de familie uut Grunn'n!
  3. Femmie:
    11 mei 2017
    Hallo Dirk Jan, Leuk weer iets van je te lezen. Van harte gefeliciteerd met je 1e prijs. Je doet het goed daar in Zuid-Korea.
    Zijn je vrienden al geweest?
  4. Harbert en Ineke:
    24 mei 2017
    Hallo DJ.
    fijn om weer van je te horen. Wat een interessante verhalen! Zo leren wij ook wat van Korea en Japan. Dat wij in Japan waren is al mer dan 30 jaar geleden. Zo gingen wij na een avondje sushi (toen voor ons vreselijk duur) naar Mac Donalds vanwege de trek.
    We kijken uit naar meer verhalen.
    Lieve groetjes van Harbert en Ineke
  5. Herma en dick:
    27 juli 2017
    eindelijk een berichtje uit waddinxveen.alles is goed hier in de tuin groeit het lekker voor de nieuwe sambal ook de sperciebonen waren erg lekker.a.s dinsdag is elias jarig dus op naar vleuten. zondag as lekker wokken want nolda is 70 geworden.al vier Koreaanse gerechten gegeten waren erg lekker met een koriaans biertje erbij die verkocht de aldi .heel veel groetjes en werk ze.